De taal van het beeld

Licht is voor een fotograaf als woorden zijn voor een schrijver. Een foto is licht vertaald in vorm en kleur.

Eigen Fotowerk

Een foto laat iets zien van een onderwerp en vertolkt een visie van de maker. Wat fotografeer je, en hoe? Wat maakt een foto tot een sprekend beeld? Hoe bepaal je je keuze? Ga je op je gevoel, het moment, je stemming, daar waar je bent inspireert je dat? Welke rol spelen onderwerp techniek en vormgeving daarin? Allerlei vragen die belangrijk zijn in jouw fotografie.

Eigen Fotowerk

In deze blog vertel ik je over mijn nieuwe inzichten. Ik denk dat deze lessen nog een stuk persoonlijker zijn dan de vorige blogs en tegelijkertijd ook interessant kunnen zijn voor jou. Ik heb het roer in mijn fotografie best wel omgegooid. Eerst fotografeerde ik letterlijk alles. Dat heeft me ver gebracht en heel veel werk. Vaak ook teveel werk waardoor je op de automatische piloot gaat en dat komt je creativiteit niet ten goede. Maar ja, zo leren we allemaal, elke dag weer.

Eigen Fotowerk, chaos.

-je bent nooit uitgeleerd. Soms vergeet je dat wel eens als je op de automatische piloot staat. Maar ook omdat het makkelijk is en comfortabel. Maar er is altijd wel een nieuwe invalshoek, een nieuwe blik. Ik weet lang niet alles over fotografie en zal dat in mijn leven ook nooit allemaal te weten komen. Aan de ene kant jammer en aan de andere kant is er altijd ruimte voor verbetering.

Eigen Fotowerk

-in de loop van de tijd veranderd je smaak en stijl en dat is ok. Zo fotografeert een hele goede vriendin van mij nooit mensen op de foto. Ze haatte het en gaf daar ook altijd op af. Terwijl ik altijd in mijn workshops en cursussen die ik geef vertel, juist mensen voegen vaak iets toe aan een foto. En plots zie ik haar foto’s maken met mensen erop. Ineens ziet ze het en laat ze groei toe..al duurde het vier jaar… maar ala ze doet het toch maar. Dit kan ze zeker waarderen dit stukje over haar ding en ik hoor haar al grinniken. Uit haar comfortzone en ineens heel wat anders fotograferen. Heel knap en je groeit!

Eigen Fotowerk

-je hebt lol in je fotowerk omdat je er blij van wordt, niet om de roem, de likes of het geld. Het allerbelangrijkste, er blij van worden dat vind ik in de fotografie. Het is een soort van levensstijl. Doe dat waar je blij van wordt. Dat zie je terug in mijn fotografie. Ik leg mijn gevoel, emotie in mijn foto’s. Dat ben ik. Doe jij dat ook?

Eigen Fotowerk, de stoep.

Fotouitdaging; maak een foto nadat je mijn blog hebt gelezen en wat mijn blog oproept bij jou. Probeer dat eens vast te leggen. Zonder tekst ..alleen beeldtaal en zet je foto onder mijn blog. Reageer op de foto’s van anderen wat het bij jou oproept.

Ju uroj nje te diele te mbare = in het Albanees..Een mooie zondag wens ik jou, 🤩 Astrid.

Auteur: astridrooxsmartphonefotografie

Fotografie is mijn passie. Veelal fotografeer ik voor bedrijven en maak zakelijke portretten. Tevens ben ik docent bij de Cultuurontwikkelaar en geef cursussen in smartphonefotografie en geef workshops basis smartphone fotografie.