Zomer pauze 2021

Zelf probeer ik mijn foto archief zo gestructureerd mogelijk te houden. Alle foto’s op datum en verder verdeeld in mapjes en dan nog ben ik vaker op zoek naar die ene foto. Ik dacht ik heb er best veel in mijn fotorol staan. Rond de 9000 foto’s. Laatst tijdens een workshop was er een workshopper met 20.000 foto’s ….ik bedoel maar! Dan valt het bij mij best mee.

Zomer 2021

Maar door de jaren heen zijn er altijd wel mapjes met mislukte foto’s en experimenten. Ruim dit eens lekker op. Het maakt je hoofd leeg en er komt weer plek voor nieuw materiaal.

Als je dan tóch in je filmrol aan het opruimen bent zul je misschien op iets onverwachts stuiten. Een foto die je jaren geleden maar zozo vond, in de tussentijd vergeten was, maar die je nu met heel andere ogen bekijkt en anders zou bewerken. Of anders zou fotograferen. Kijk naar je eigen groei en wat er de afgelopen tijd veranderd is in je fotografie.

Foto gemaakt in 2012 Treinstation in Luik. Nu zou ik hem heel anders maken.

Lees, kijk en maak tekeningen. Ook zonder camera kun je werken aan je fotografiekwaliteiten. Kijk rond, naar werk van andere fotografen. In boeken of online bijvoorbeeld. Maar leg ook je ideeën vast. Maak tekeningen ze kunnen je later verder helpen met een idee of concept. Of maak een mapje in notities op je tablet, sla zaken op dan vergeet je ze niet.

Voor nu even een zomer pauze en schrijf ik niet elke week een blog. Alleen als ik daar zin in heb of een blog van een gast plaats. Dat is ook zomervakantie, doen waar je zin in hebt. Voor iedereen een hele mooie zomer, geniet van alles en maak mooie foto’s.

Liefs, Astrid.