In de wolken


Wolken, ik ben er fan van. Wolken zijn fascinerend. Wolken heb je in heel wat verschillende groottes, vormen en structuren. Het komt er dus op aan om een wolkenpartij te kiezen die op een of andere manier visueel interessant is. Wolken gebruiken in je fotografie is heel leuk en ik zoek er regelmatig naar. Zo ook afgelopen week, was ik in een klein dorp even ging snel een boodschap halen. Ik zag een trap en een mooie lucht. De foto is niet even snel gemaakt, wat heen en weer lopen, de juiste compositie bepalen en het standpunt. Ga ik de foto maken in kleur of zwart-wit? Dit is telkens weer een afweging. Ik neig vaak naar zwart wit met wolken omdat ik de wolken dan mooier vindt uitkomen tegen de lucht. Het contrast is dan vaak sterker en meer mijn ding. Onderstaande foto heb ik later thuis bewerkt met een filter.

Eigen Fotowerk.


Wolkenfoto’s hoef je helemaal niet op zonnige dagen te nemen. Integendeel: als er storm volgens de weerberichten komt kunnen de kleuren en de vormen van wolken juist veel interessanter zijn. Zo ook bij zonsopgang en zonsondergang, deze vormen mooie gelegenheden om wolkenfoto’s te nemen.

Weerspiegelingen van de wolken ook altijd mooi. Eigen Fotowerk.
Mooi gedicht van Jozef Deleu, Vlaams dichter en prozaschrijver.

Vaak als ik een blog aan het maken ben dan hang ik overal rond op internet. Ik dwaal wat rond en kan me daar helemaal in verdiepen Zo kom ik regelmatig bij allerlei quotes uit die me nieuwsgierig maken. Quotes zijn leuk. Ken je, omdenken? Kijk eens op internet. Wie heeft deze quotes gemaakt en dan ga ik zoeken en lezen. Zo kwam ik bij de Vlaamse dichter en prozaschrijver, Jozef Deleu. Zowel in zijn poëzie als in zijn proza ziet hij de mens continu geprangd tussen heden, verleden en toekomst. Het besef van de tijdelijkheid van alle leven verleent aan zijn werk een sterk melancholisch karakter. Het korte gedichtje wat ik van hem las raakte me en heeft alles met mijn passie, fotografie te maken. Licht, land, ruimte, schaduw, vorm, kijken en zien. Vandaar dat ik het graag met jullie wil delen. Lees het nog eens rustig door en laat het indalen.

Eigen Fotowerk.

Mijn ervaring heeft me geleerd dat alles wat boven ons hoofd gebeurt zo bepalend is voor het eindresultaat van onze foto, dat kennis hierover essentieel is. Mooi licht en mooie luchten vastleggen hoeft geen kwestie van geluk te zijn. Laten we in dit artikel eens kijken wat je allemaal kunt doen om jouw kans op het vastleggen van spectaculaire luchten zo groot mogelijk te maken.

Laten we beginnen met het meest belangrijke. Jou kennis van het weer is cruciaal voor een mooie foto. Het weer met zekerheid voorspellen kan niet, maar toch zijn de voorspellingen op korte termijn aardig goed. In Nederland hebben we twee windrichtingen die vanuit zee onze kant opkomen (noord en west) en twee windrichtingen die boven land onze kant opkomen (oost en zuid). Combineer dat met een hoge- of lagedrukgebied en het seizoen en je kunt redelijk goed voorspellen wat er gaat gebeuren.

Een Halo, deze was afgelopen week te zien toen ik in mijn tuin aan een heerlijke lunch zat. Ik keek even naar boven en vergat gewoon te eten en maakte deze foto. Eigen Fotowerk.

Zo is de kans op een avondrode lucht aanzienlijk kleiner bij lage bewolking dan bij hoge sluierbewolking. Als je weet hoe avondrood in de lucht ontstaat is dat ook logisch. Verdiep je dus in dit soort onderwerpen. Heb je garanties? Nee, gelukkig niet. Maar het zijn wel handige ‘richtlijnen’ die jou helpen je fotomoment goed te timen.

Zonsondergang bij de stuw in Belfeld. Eigen Fotowerk.

Ook door ervaring bouw je natuurlijk kennis op. Kijk vaak omhoog en probeer in te schatten wat er gaat gebeuren met het weer. Maar kijk ook naar je eigen mooiste weerfoto’s. Wat gebeurde er toen met het weer? Hoe bewuster je er mee bezig bent, hoe gemakkelijker het wordt. Fijne zondag en ik lees graag jou reactie over mijn blog. Liefs, Astrid.

Auteur: astridrooxsmartphonefotografie

Fotografie is mijn passie. Veelal fotografeer ik voor bedrijven en maak zakelijke portretten. Tevens ben ik docent bij de Cultuurontwikkelaar en geef cursussen in smartphonefotografie en geef workshops basis smartphone fotografie.

4 gedachten over “In de wolken”

  1. Mooi blog Astrid ik ben ook iemand die van de prachtige wolken en quotes houd ( Achter de wolken schijnt de zon )

    Geliked door 1 persoon

  2. Wolken ze blijven fascineren en soms zie je er van alles in met veel fantasie.

    Like

Reacties zijn gesloten.